.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دیابت را چقدر می شناسید
دیابت عامل 9 درصد کل مرگ های جهان است و همه آنچه گفته شد کافی است تا بگوییم این بیماری، بیماری خاموشی است که در صورت بی خبری آدمی را در خاموشی خود به سوی نابودی می کشاند!!!

باشگاه خبرنگاران: تعداد بسیار زیادی ازمردم از بیماری خود بی اطلاعند ... غافل از اینکه این بی اطلاعی برای خیلی هایشان ممکن است گران تمام شود و آنها را به کام مرگ زود هنگام بکشاند...

آمارها نشان می دهند بیش از یک پنجم افراد بالای سی سال مبتلا به دیابت یا اختلال تحمل گلوکز هستند که حدود 45 درصد این افراد از بیماری خود بی اطلاعند...

در کشور های صنعتی از هر دو نفر یک نفر از بیماری خود بی خبر است و این نسبت در کشورهای در حال توسعه به چهار نفراز هر پنج نفر می رسد ... و اینها همه گواه این واقعیت است که زنگ خطر هشدار این بیماری به صدا در آمدهو گویی ما انسان ها این خطر را جدی نگرفته ایم...

بنا به گفته های کارشناسان سالانه میلیاردها ریال صرف هزینه مراقبت و ناتوانی ناشی از دیابت می شود تا آنجا که تخمین زده می شود حدود 20 درصد پذیرش های بیمارستانی به علت بیماری دیابت است.

بر اساس آمارهای موجود بین پنج تا 13 درصد مردم کشور ما همبه این بیماری مبتلا هستند و این رقم در استان کرمانشاه به پنج تا شش درصد می رسد.

بنا به گفته های کارشناسان ، دیابت یک بیماری غیر واگیر و ناتوان کننده با عوارض مزمن و پرهزینه است که اکثر ارگان های بدن را درگیر کند و این مهم لزوم شناسایی، پیشگیری و مراقبت درست به منظور پیشگیری یا به تاخیر انداختن عوارض حاد و مزمن آن را نشان می دهد.

دیابت یا مرض قند وضعیتی است که در آن قند بجای ورود به سلول ها، درون خون باقی می ماند و در نتیجه سلول های بدن دچار کمبود انرژی می شوند، این بیماری به علت اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) قندها، چربی ها و پروتئین های بدن ایجاد می شود.

دیابت در واقع یک اختلال چند عاملی (مولتی فاکتوریل) است که باعث افزایش مزمن قند خون فرد می شود و این افزایشمزمن قند خون موجب تخریب اختلال عمل و نارسایی ارگان های مختلف بخصوص چشم ها، کلیه ها، اعصاب و قلب و عروق می شود.

در این بیماری که در نتیجه اختلال در تولید و عملکرد انسولین در بدن بوجود می آید، یا انسولین تولید نمی شود یا اینکه انسولین وجود دارد ولی کارایی لازم را ندارد که اصطلاحا می گویند مقاومت به انسولین وجود دارد.

بنا به گفته های متخصصان، انسولین هورمونی است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید می شود و قند را از خون می گیرد و وارد سلول ها می کند تا برای تامین انرژی مصرف یا برای مصارف بعدی ذخیره گردد، از این رو افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد غیر دیابتی نمی توانند از گلوکز به نحو احسن در متابولیسم بدنشان استفاده کنند ودر نتیجه قند خون افراد افزایش می یابد.

دیابت چندین نوع دارد که در نوع یک آن غده لوزالمعده انسولین تولید نمی کند و این نوع بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود. ضمن اینکه این نوع از بیماری کمتر از 10 درصد کل بیماران دیابتی را در بر می گیرد.

دیابت نوع یک شروع حادی دارد و مستعد کتو اسیدوز دیابتی (کمای دیابتی) است.

دیابت نوع دوم شایع ترین نوع دیابت دنیاست و بیش از 90 درصد بیماران دیابتی را شامل می شود. در این نوع از بیماری دیابت، انسولین تولید می شود ولی سلول های بدن نسبت به آن مقاومت می کنند و در واقع انسولین کارایی لازم را ندارد.

به گفته کارشناسان نوع دوم بیشتر در افراد بالای 30 سال و چاق دیده می شود. این در حالی است که در حال حاضر به علت شیوع چاقی در نوجوانان این نوع دیابت در سنین پایین نیز شیوع پیدا کرده است.

شروع دیابت نوع دوم تدریجی است و بیمار ممکن است سالها از ابتلای به آن بی خبر باشد و این بی خبری ممکن است برایش گران تمام شود...

به گفته متخصصان دیابت حاملگی به میزانی از عدم تحمل گلوکز اطلاق می شود که برای اولین بار در طی حاملگی بوجود می آید.

نارسایی کلیه، بیماری های قلبی و عروقی، آسیب دیدگی اعصاب و عوارض چشمی رااز عوارض مزمن ابتلا به بیماری دیابت عنوان کرد و گفت: کتواسیدوز دیابتی (کمای دیابتی) از جمله عوارض حاد ابتلا به این بیماری است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.